Vi var klimaflyktninger i begynnelsen av juli og trakk mot sydligere strøk. Da hadde vi ihvertfall 2 uker på å få brukt årets sommergarderobe :) Mikro fikk et par sommerdrakter (eget mønster m/glidelås) og en shorts (mønster fra Ottobre).
Makro fikk seg tre nye t-skjorter (mønster fra Ottobre, stoff fra her og der).
PS: I sommerværet her hjemme blir disse klærne (noe frenetisk og tvangspreget) kledd på dem under, over og mellom tykke klær. For det er sommer. Og disse er utvokst neste år.
25 juli, 2012
Sommertid og sommerklær
23 april, 2012
Bursdagsjakker til Jenny og Jesper
Makro og jeg skulle i 3-årsdag til Jenny og Jesper i helga, og det var jo en gylden anledning til å prøve ut et par jakkemønstre jeg har sett lengtende på.
Jenny fikk lyserosa fleecekåpe, halvfora med koksgrå velour med grå blomsterbroderi og grå bisebånd. Kåpen er str 104, mønster fra Ottobre. Makro er en noe motvillig modell.
Jesper fikk en vårlig hettejakke i brun og lyseblå poplin, fora med brun isoli (joggestoff). Lommene er i brun cord, glidelåsen og hetta er innramma av brunt kantebånd. Det tok sine runder med sprettenåla før glidelåsen var ordentlig på plass, delbare glidelåser er virkelig noe herk. Men vi har da lært noe til neste gang - gutta her trenger jo vårjakker også!
Jenny fikk lyserosa fleecekåpe, halvfora med koksgrå velour med grå blomsterbroderi og grå bisebånd. Kåpen er str 104, mønster fra Ottobre. Makro er en noe motvillig modell.
Jesper fikk en vårlig hettejakke i brun og lyseblå poplin, fora med brun isoli (joggestoff). Lommene er i brun cord, glidelåsen og hetta er innramma av brunt kantebånd. Det tok sine runder med sprettenåla før glidelåsen var ordentlig på plass, delbare glidelåser er virkelig noe herk. Men vi har da lært noe til neste gang - gutta her trenger jo vårjakker også!
28 mars, 2012
Ooga og traktor - hverdagsklær til gutta
Mitt store stoffskattkammer ligger alltid og roper på meg - her er et par skatter som endelig har blitt til plagg. Makro har fått seg gul traktorgenser med grønne kanter. Mønsteret er fra ottobre, str 98.
Mikro har fått seg bambusbody, perfekt nå som ull er for varmt og bomull for kaldt. Bodyen har lilla og grønne oogaboogaer (nesten pacman!) og grønne ribbkanter. Eget mønster, str 92.
Mikro har fått seg bambusbody, perfekt nå som ull er for varmt og bomull for kaldt. Bodyen har lilla og grønne oogaboogaer (nesten pacman!) og grønne ribbkanter. Eget mønster, str 92.
18 mars, 2012
Ronjas sommerfuglkjole
Mamman til Ronja så Mias turkise sommerfuglkjole, og ønsket seg en likeens i lilla. Denne sommerfuglkjolen er sydd i velour, siden vi går mot varmere og fleecefrie tider. Kjolen er sydd i str 86 og har bambusvelour i hetta og blondedetaljer. Mønster er fra jubel.
19 februar, 2012
Onepiece og pysjer til gutta boys
Med to gutter som vokser som ugress, må garderoben stadig utvides. Her har Makro fått seg onepiece, etter Mikro tok over hans gamle. Dressen (som han har døpt "kjolen") er sydd i stripete velour og rød stretchfrotté, str 98. Var litt redd den ble B-gjengen-aktig, men tror vi berga.
Pysjer får vi aldri nok av her i huset. Mikro sin er i str 92, sydd i brun og gul bambusfrotté og gule bambuselefanter. Makro sin er sydd i velour med biler og busser på og er i str 98. Mønsteret her er i fra Ottobre, og er det eneste fornuftige pysjmønsteret jeg har møtt på - det har nemlig glidelås og ikke knapper ;) Her i huset har ingen tålmodighet til å knappe 10 trykknapper x2 når det nærmer seg leggetid...
Pysjer får vi aldri nok av her i huset. Mikro sin er i str 92, sydd i brun og gul bambusfrotté og gule bambuselefanter. Makro sin er sydd i velour med biler og busser på og er i str 98. Mønsteret her er i fra Ottobre, og er det eneste fornuftige pysjmønsteret jeg har møtt på - det har nemlig glidelås og ikke knapper ;) Her i huset har ingen tålmodighet til å knappe 10 trykknapper x2 når det nærmer seg leggetid...
13 februar, 2012
Hettekjoler til bursdagsbarna
Januar er en stor bursdagsmåned i vår omgangskrets, og så fort det er jenter som har bursdag, benytter undertegnede sjansen til kjolesying. Sånn går det med syende guttemammaer :) Først ute er Mia som ble 5 år på nyåret. Hun fikk turkis velourkjole med korte ermer, hette, sommerfuglbroderi og blonder. Hetta er foret med bambusvelour (verdens mykeste!) Mønsteret er lånt fra min gode venninne Jubel
Sunniva Helen ble 3 år i slutten av januar, og fikk hettetunika av tante. Denne er en litt kortere modell enn den turkise kjolen, så hun fikk også en tights som matcha. Tunikaen er sydd i grønn vinterfrotté, med lommer, hetter og tights i bomullsinterlock med grønne fugler på. Mønsteret er fra Ottobre.
27 desember, 2011
Oppsamlingsheat på tampen av 2011
Her blogges det ikke så ofte, men det sys desto mer! Det har vært en liten julegave- og juleantrekkinnspurt her nå, her kommer et lite utvalg av det (det er ikke alltid man husker å ta bilde av kreasjonene før de pakkes inn ;)
Først ut er gravemaskinfleecen til Olav. Mamman til Olav kjøpte denne gravemaskinbuksa av meg på julemessa, og ville gjerne ha en fleecegenser som matcha.
Genseren er str 86, sydd i petrolblå mikrofleece med knall oransje (noen vil si statoiloransj) detaljer. På magen er applikasjonsbroderi av samme gravemaskin som på buksa.
I samme stil ble egentlig denne helbuksa - statoiloransj fleecebukse med monsterbroderi på magen. Buksa har svarte detaljer og knepping i skrittet. Sondre fikk denne i ettårsgave (etter en feilsying, lett å se feil på str 74 og 80 :P).
Lille Miamor hadde navnefest i slutten av oktober, og hun fikk (som alle andre venner av familien) dåpspledd i gave. Pleddet er sydd i interlock med elefanter (cethodesigns.no) og sennepsgul velour (stoff&stil). På velouren er det brodert stjernetegnbilde, navn, fødselsdato, fødselsvekt og -lengde.
Siste bilde ut er av mine to små engler i juleskjortene sine - linskjorter i ekte 70-tallsstil (mønster fra Gynther). Skjortene har belegg i halsen, med pyntestikninger rundt halsåpningen. Mikro har hvite sømmer og kantebånd på sin skjorte, makro har brunt som kontrastfarge. Skjortene var reine nøyaktig 3 minutter ut i julemiddagen ;)
Genseren er str 86, sydd i petrolblå mikrofleece med knall oransje (noen vil si statoiloransj) detaljer. På magen er applikasjonsbroderi av samme gravemaskin som på buksa.
I samme stil ble egentlig denne helbuksa - statoiloransj fleecebukse med monsterbroderi på magen. Buksa har svarte detaljer og knepping i skrittet. Sondre fikk denne i ettårsgave (etter en feilsying, lett å se feil på str 74 og 80 :P).
Lille Miamor hadde navnefest i slutten av oktober, og hun fikk (som alle andre venner av familien) dåpspledd i gave. Pleddet er sydd i interlock med elefanter (cethodesigns.no) og sennepsgul velour (stoff&stil). På velouren er det brodert stjernetegnbilde, navn, fødselsdato, fødselsvekt og -lengde.
Siste bilde ut er av mine to små engler i juleskjortene sine - linskjorter i ekte 70-tallsstil (mønster fra Gynther). Skjortene har belegg i halsen, med pyntestikninger rundt halsåpningen. Mikro har hvite sømmer og kantebånd på sin skjorte, makro har brunt som kontrastfarge. Skjortene var reine nøyaktig 3 minutter ut i julemiddagen ;)
20 november, 2011
Julemarkedet er vel overstått
Nå har jeg endelig en syfridag - ikke en lyd av symaskinmotor i hele huset! Julemarkedet i Brekkom var utrolig gøy - og ikke minst den siste måneden med minst 3 timer sying hver dag. Tror ikke jeg har sydd så mye på et helt år en gang ;) Markedet var en kjempeopplevelse med god stemning, masse folk, bra med salg og mange tilbakemeldinger på klærne. Dette må gjentas :) I mellomtiden skal jeg legge ut overskuddslageret for salg her på bloggen, så fort jeg får tatt noen anstendige bilder. Litt bilder fra markedet:
En julekjole i rosa versjon ble sydd dagen før, og ble solgt innen første timen var over:
En julekjole i rosa versjon ble sydd dagen før, og ble solgt innen første timen var over:
17 november, 2011
Julemarked i Brekkom
Lørdag 19.november fra 11-16 er det julemarked i Fjelltun i Brekkom - inkludert meg og Leirfivelklær! Bortsett fra mine barneklær og vesker er det salg av smykker, skinnprodukter, kakepynt med mer. Og aktiviteter for barna. Og servering av kål. Så gudbrandsdøler - come one, come all!
Her er noen glimt av det jeg selger på markedet:
Fleecebukser og snurreskjørt....
Noen av broderiene på buksene...
Vesker, toalettmapper og pengepunger til store og små...
Luer og buffer i alle størrelser...
Julekjole...
Her er noen glimt av det jeg selger på markedet:
Fleecebukser og snurreskjørt....
Noen av broderiene på buksene...
Vesker, toalettmapper og pengepunger til store og små...
Luer og buffer i alle størrelser...
Julekjole...
20 oktober, 2011
Monstre, paraplyer, snegler og biler
....altså et bittelite snøras av bodyer og bukser. Nå har siste baby blitt født i vennekretsen, så dette er avslutningen på et år med mye barselgaver. Body/buksesettene her er sydd i interlock og velour, og er i str 68.
Og så litt klær til mine to små engler (nåja, "engler" stemmer ihvertfall annenhver dag). Bukse i koksgrå mikrofleece med rød ribb og monsterlomme til Makro. Lommene har røde bisebånd ("piping" på engelsk), en syteknikk jeg har forelska meg i. Mikro trengte en ny body for innedager utover høsten, så han fikk en velour- og interlockbody med paraplyflygere på.
Og så litt klær til mine to små engler (nåja, "engler" stemmer ihvertfall annenhver dag). Bukse i koksgrå mikrofleece med rød ribb og monsterlomme til Makro. Lommene har røde bisebånd ("piping" på engelsk), en syteknikk jeg har forelska meg i. Mikro trengte en ny body for innedager utover høsten, så han fikk en velour- og interlockbody med paraplyflygere på.
Abonner på:
Innlegg (Atom)














































